پانل آزاد

پانل آزاد

همان طور که در هنگام گزارش زنده همایش اپل حدس زدیم، حسگر اثر انگشت یا Touch ID در آی‌فون ۵s، مسائل جدیدی را مطرح می‌کند.

از همان زمان که اپل در شرکت AuthenTec را خرید، همه حدس می‌زدند که اپل در پی افزودن ویژگی تشخیص اثر انگشت در آی‌فون است، تا حالا احتمالا بعضی از جزئیات را در مورد این حسگر خوانده‌اید:

حلقه فلزی دور دکمه Home ، تماس انگشت را شناسایی میکند، حسگرها با دقت بالای ۵۰۰ ppi چندین نقطه تماس انگشت را بر اساس ۳ نوع شیار پوست انسان اسکن می‌کنند و توسط تراشه مستقر در دکمه Home دریافت می‌کنند و به صورت دیجیتالی و رمزنگاری شده در پردازنده آیفون ذخیره میکند. در مراحل بعد، پس از هر تماس انگشت، حسگرها اطلاعات را با مشخصات کاربر مطابقت داده و اقدام به تشخیص هویت و اقدامات بعدی خواهند نمود.
این سیستم به قدری پیچیده است که حتی در صورت کرک شدن تراشه آن، با روشهای مهندسی معکوس، عملیات اثر انگشت از کار خواهد افتاد.

اما سؤالات و شبهات به وجود امده فراتر از اینها هستند:

یکی از نسختین کسانی که شیوه‌ای کارا برای عبور از این سد امنیتی را مطرح کرد، دختر یک کاربر سایت ردیت بود، او آسان‌ترین شیوه را برگزیده است و با استفاده از خواب سنگین پدر، دارد به صورت نمادین نشان می‌دهد که چطور می‌توان این مکانیسم دفاعی را خنثی کرد!

09-14-2013 11-09-10 AM

اما سؤال شاید کودکانه، اما در واقع جدی‌ای که ممکن است مطرح شود، سناریوی‌های زیر است که شبیه فیلم‌های هالیوودی است:

- چه می‌شود اگر اطلاعات مهمی در آی‌فون شما ذخیره شده باشد و دزدان به شما حمله کنند و آی‌فون شما را سرقت کنند و در همان حین یکی از انگشت‌های شما را قطع کنند و با خود ببرند؟!

- آیا اثر انگشت قابل بازسازی نیست، مثلا کسی نمی‌تواند با استفاده از اثر انگشت شما که روی یک لیوان مانده، یک نمونه مصنوعی اثر انگشت درست کند؟

باید گفت که از همان زمانی که استفاده از اثر انگشت برای احراز هویت معمول شد، خیلی‌ها در دو جهت در صدد تقلب برآمده‌اند، بعضی‌ها دوست داشته‌اند که اثر انگشت خود را محو کنند یا تغییر بدهند و برخی‌ها هم در پی ایجاد اثر انگشت تقلبی یا راه دیگری برای عبور از سیستم‌های امنیتی مبتنی بر اثر انگشت بوده‌اند.

مثلا من در جایی خوانده‌ام که حتی بعضی‌ها برای محو کردن اثر انگشت خود از داروی شیمی‌درمانی به نام Capecitabine استفاده می‌کنند، از آنجا که یکی از آثار جانبی این دارو التهاب کف دست‌ها است، پوست انگشت ترک برمی‌دارد و پوست می‌اندازد و تشخیص اثر انگشت مختل می‌شود!

در سوی دیگر راه‌هایی برای ساخت اثر انگشت تقلبی هم وجود دارد.

زمانی شرکت سونی در پی آن بود که از سیستمی استفاده کند که به جای اسکن شیارهای نوک انگشت، از نقشه مویرگ‌های بستر پوست استفاده کند، در این صورت اگر انگشت یک شخص قطع بشود، از آنجا که سیستم فقط مویرگ‌ها را در حین جریان خون تشخیص می‌دهد، دزدان و جنایتکاران به جایی نمی‌رسند!

اما جالب است بدانید که حسگر آی‌فون و نیز دیگر حسگرهای نسل جدید اثر انگشت، با اسکن کردن شارهای لایه بیرونی مرده پوست کار خود را انجام نمی‌دهند، بلکه لایه زیری زنده را اسکن می‌کنند، بنابراین تا پوست زنده نباشد و سیگنال RF آن تشخیص داده نشود، اسکن پیش نمی‌رود.

لپ‌تاپ‌های جدید فوجیتسو از همین فناوری استفاده می‌کنند و انتظار می‌رود که گوشی ویندوز فونی یا اندرویدی و یا سرفیس پروی ۲ هم از همین فناوری استفاده کنند.


منبع

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۲۴

نظرات (۱)

پَ نه پَ....
آقا دزده راحت و فقط با قط کردن انگشتت به سرّی ترین اطلاعاتت دست پیداکنه!!!یه آبم روش!!!!:)))
ازاون شرکت گنده بعید نیس که حواسش به همه چی باشه!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی